«Περί του παραλίου Μύτικα εν έτει 1837».


Ένα πολύ ωραίο κείμενο έρχεται στο φως της δημοσιότητας από το φίλο και αναγνώστη του Blog μας, Νίκο Θεοδ. Μήτση. Ένα κείμενο που αφορά την ανάπτυξη του Μύτικα όπως την αντιλαμβάνονταν ο Βασιλικός Οικονομικός Επίτροπος της Ακαρνανίας το έτος 1837. Είναι επίκαιρο επ' ευκαιρία της ληφθείσης πρόσφατης απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Ξηρομέρου (δείτε εδώ) για την ανάπτυξη της περιοχής, από Μύτικα ως Παλιόβαρκα. 
Έχει μεγάλη ιστορική σημασία, καθότι μαθαίνουμε και για τους πρώτους κατοίκους του Μύτικα, τους πρώτους Δημάρχους και φυσικά είναι μέσα από αδιάσειστα στοιχεία από τα Γενικά Αρχεία του Κράτους (ΓΑΚ) και με αντίστοιχες φωτοτυπίες. 
Ας δούμε λοιπόν αυτό το υπέροχο κείμενο το οποίο μας έστειλε ο φίλος Νίκος, απλά λέγοντας μας. «Είναι θέματα απ΄ το ανέκδοτο πλουσιότατο αρχείο μου, που με ιδιαίτερη ζέση ερευνώ τώρα τόσα χρόνια σε αρχειακές πηγές του Κράτους».
Νίκο σε ευχαριστούμε πολύ.
Δείτε εδώ.

9 σχόλια:

  1. Και ομως αγαπητε κυριε Μητση και αμπελια φυτευτηκαν στο Μυτικα(καποια απο τα το κρασι ηταν ενα απο τα προιοντα του, εκτος των δραστηριοτητων στη θαλασσα) και σταφιδες παραγονταν.
    Σε μια περιοχη μαλιστα απο Αιγιωργη προς Σαμαρια υπαρχει τοπος που λεγοντανε ως προσφατα και ισως ακομη ετσι λεγεται"στις σταφιδες" απο τα σταφιδοπαραγωγα αμπελια.
    Αυτα προς μερικη δικαιωση του τοτε οικονομικου επιτροπου Γεωργιου Λελη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σέβομαι την άποψή σας. Αλλά αμπελώνες σε ΟΛΗ την έκταση του κάμπου μας - όπως είναι το χαρακτηριστικό του ελαιώνα της σημερινής Αλυζίας - ουδέποτε υπήρχαν . Εξάλλου αν διαβάσετε καλά το κείμενο , το 1837 ήδη είχαν φυτέψει η οικογένεια Τανταρίας 60 περίπου στέμματα αμπέλια. Το πρόβλημα όμως αγαπητέ μου φίλε δεν είναι αν φυτεύτηκαν ή όχι αμπελώνες στην ευρύτερη περιοχή μας , αλλά οτι ο τόπος μας έχει μείνει πολύ πίσω σε σύγκριση με άλλα κοντινά μας χωριά ( π.χ Πάλαιρος ) που ενω υστερούν στα φυσικά κάλλη απο εμάς , αυτά προπορεύονται παρασάγγας απο εμάς..Και φυσικά για μένα στο κείμενο , σημασία έχει και η πρόταση του Βασιλικού Οικονομικού Επιτρόπου,και η αστραπιαία απάντηση του υπουργού , αλλά και , οι πρώτοι κάτοικοι του ΜΎΤΙΚΑ που ήταν σχεδόν οι περισσότεροι από την ενδοχώρα του τ. Δήμου Σολλίου.Τα υπόλοιπα αφήνονται στην κρίση των συμπατριωτών μας.
      Νίκος Θεοδ. Μήτσης

      Διαγραφή
  2. Συμφωνούμε κ. Μήτση ότι η απόφαση για τον πολεοδομικό σχεδιασμό της περιοχής είναι σημαντική και καθυστέρησε πάρα πολύ. Μόνο με την ανακοίνωση της η αξία της γης στην περιοχή αυξήθηκε σημαντικά, σκέψου τι θα ακολουθήσει όταν αρχίσει η μελέτη και ακόμη περισσότερο όταν ολοκληρωθεί. Κάλλιο αργά παρά ποτέ όπως λέτε. Διερωτώμαι όμως γιατί τόσα χρόνια με δημάρχους που και εσείς υπηρετήσατε, δεν έγινε τίποτε σε αυτή την κατεύθυνση και απλά είμαστε θεατές της αυθαίρετης και παράνομης δόμησης στην περιοχή;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Συμπληρωματικα στα ανωτερω, απ οτι μας ειπαν παλιοτεροι, για τη συγκομηδη της σταφιδας αλλα και εργασιες που προηγουνται οπως κλαδεμα, ξεφυλισμα, και σκαλισμα-οργωμα που γινονταν με τσαπι,
    ερχονταν εως τον 2ο παγκοσμιο πολεμο, εποχικοι εργατες απο τη Λευκαδα, πραγμα που σημαινει οτι υπαρχαν εκτεταμενες τετοιες καλιεργειες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Το κείμενο είναι εκπληκτικό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ο Μύτικας είναι από τα λίγα μέρη στην Ελλάδα όπου έχουν σχέδιο πόλεως από τη δεκαετία του '40 αν δεν απατώμαι. Γιατί αυτό το σχέδιο δεν εφαρμόζεται επιτέλους από τις πλείστες δημοτικές αρχές που περάσαν; Υπάρχουν έτοιμες οι μελέτες εφαρμόστε το επιτέλους. Ανοίξτε τους δρόμους, διαμορφώστε τις πλατείες και τους κοινόχρηστους χώρους. Κάντε επιτέλους αυτό που πρέπει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Προς τον ανώνυμο 9.28 μ.μ . Φίλτατε προσωπικά δεν υπηρέτησα ΟΥΔΕΝΑ Δήμαρχο και ΠΟΤΕ δεν άσκησα διοίκηση στον τ. Δήμο Αλυζίας.Δυσκολεύομαι να πιστέψω οτι δεν γνωρίζετε οτι η αντιπολίτευση δεν ασκει ΠΟΤΕ Διοίκηση. Μην το παίρνετε όμως προσωπικά... Διαβάστε καλύτερα το κείμενό μου και θα διαπιστώσετε οτι συμφωνώ ΑΠΟΛΥΤΩΣ με την ομόθυμη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ξηρομέρου( αλήθεια γιατί όχι ομόφωνη ;) και εμμέσως πλήν σαφώς και την επικροτώ. Το λέω εξ άλλου και στο κείμενό μου " κάλλιο αργά παρά ποτέ " .
    Τώρα γιατι δεν το έκαναν οι π. Δήμαρχοι ; Απλά είχαν άλλες πολιτικές πρακτικές , αυτές των απευθείας αναθέσεων σε ημέτερους εργολάβους με ποσά ως 12.000 ευρώ η εργολαβία και χρέωναν το Δήμο...και φυσικά γιαυτό κρίθηκαν απ΄το Λαό.
    Και γιαυτές τις πολιτικές των τ. Δημάρχων Αλυζίας , ως Σύμβουλος της Αντιπολόιτευσης ,ΠΑΝΤΑ τις καταψήφιζα και τις κατάγγελνα .
    Προσωπική μου άποψη είναι οτι : τις ενέργειες που πήρε ,με αποφαση του ,για να κάνει το σημερινο Δ.Σ Ξηρομέρου , έπρεπε να τις ειχε κάνει η τ.Κοινότητα του Μύτικα αμέσως μετα την μεταπολίτευση ,τότε που το χρήμα της ΕΟΚ έρεε άφθωνο , ώστε να έχουμε σήμερα παραγωγική ανάπτυξη ισάξια της Παλαίρου , του Μενιδίου Αμφιλοχίας και γιατι όχι και της Ναυπάκτου ;
    Τώρα για τα αμπέλια και τις σταφίδες που αναφέρετε , αναντίρρητα 100 και 200 αντε και 1000 στρεμματα αμπέλια μπορεί να υπήρχαν σε ΟΛΟ τον κάμπο. Οταν όμως η έκταση της ΑΛΥΖΙΑΣ είναι 148.719 χιλ. στρέμματα καταλαβαίνετε οτι δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ο κάμπος μας ως αμπελώνας όπως άνετα χαρακτηρίζεται σήμερα ως ελαιώνας ,καθότι είναι κατάφυτος απ΄ ακρο σ΄ άκρο με ελιές. Ναι, ερχόταν Λευκαδίτες και γενικότερα Επτανήσιοι ξωμάχοι στον τ. Δήμο Σολλίου ,για όλες τις εργατικές δουλειές ( τυροκομικά, ελιές , σταφύλια , σιτάρια , καλαμπόκια , καπνά κ.λπ).
    Μου κάνει όμως εντύπωση - καθότι είστε 100% άνθρωπος των γραμματων - μία αναφορά σας για το ανέκδοτο κείμενο και τους πρώτους οικιστάς του Μύτικα...και εμένετε στις σταφίδες...και όχι στο νόημα του κειμένου που θέλει να πεί οτι: μία καλη προσπάθεια , όπως αυτή του Δημοτικου Συμβουλίου Ξηρομέρου, στην Ελλάδα που ζούμε και με την πολυνομία που υπάρχει , θα αργίσει να υλοποιηθεί , ενω ο Μύτικας το στολίδι του ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ σήμερα έπρεπε να ήταν σε τουριστική ανάπτυξη αν όχισε ετήσια βάση ,τουλάχιστον 6 μηνών και όχι 30 ημερών που είναι σήμερα.
    Αυτό το νόημα έχει αγαπητέ φίλε η παρέμβασή μου και να ξέρετε οτι τον Μύτικα τον αγαπάμε και τον πονάμε και το δείχνουμε μάλιστα και έμπρακτα .
    Νίκος Θεοδ. Μήτσης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ο κατάλογος με τους πρώτους κατοίκους του Μύτικα πραγματικά έχει ιστορική σημασία για το χωριό μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. φιλε Αλυζιε Ν.Μητση εξαιρετικη η αρχειακη δουλεια που κανεις και μας γνωστοποιεις.
    Καναμε ενα σχολιο για να συμβαλουμε στην ιστορικοτητα και παραδοση του τοπου. Τελος εδω.
    Οσον αφορα για την ερμηνεια της ιστοριας που κανεις, δικαιωμα σου να την ερμηνευεις οπως θες, αλλα και δικο μας να εχουμε τη δικη μας ματια, και ακομη να πουμε οτι στο παρελθον η αποψη σου για το Δημο Τσελιο οτι ηταν Ζαβιτσανος, ανατραπικε με αποδειξεις και στοιχεια απο το Καντηλιωτη σεβασμιο δασκαλο Κωστα Μακρυγιωργο-Κρεμμυδα μεσω της εφημεριδας "Αλυζια".
    Τελος παντων δε θα τα χαλασουμε ποσα στρεματα ηταν οι σταφιδοαμπελωνες,αν και τα στρεματα που αναφερεις για αυτη τη χρηση ειναι πολυ λιγα. Ουτε κανενας ειχε αμφιβολιες απο που ηρθαν οι πρωτοι κατοικοι του Μυτικα. Αλλωστε ολοι εχουμε συγγενεις στα γυρω χωρια.
    Οσον αφορα το σχεδιασμο της παραλιας και συγκριση με Παλαιρο κλπ αυτοι προοδευσαν γιατι ακολουθησαν αντιθετη πολιτικη απ αυτη που υποστιριζεις.
    Σε αυτο το μπλογκ του διαλογου μπορουμε να λεμε τις γνωμες μας και εσυ συνεχισε την ερευνα σου και σου ευχομαι να μας εκπλησσεις ευχαριστα και στο μελλον.
    Α και κατι αλλο. Δεν ειμαι ανθρωπος των γραμματων, αλλα ενας απλος ελληνας ανεργος, και ανεργος γιατι μου ζητουσαν τη ψηφο μου για να με διορισουν και αρνηθηκα

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Επίσης ΔΕΝ θα δημοσιεύονται σχόλια που δείχνουν φανερά ότι ο σχολιαστής δεν γνωρίζει καν το θέμα που σχολιάζει, έχει φανερά πλήρη άγνοια για το αντικείμενο της ανάρτησης και απλώς σχολιάζει για να δει το σχόλιο του να δημοσιεύεται και να αισθανθεί ο ίδιος ικανοποίηση.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Η Ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια για να πούμε αυτό που θέλουμε και να ασκήσουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας όλα τα πιο πάνω που αναφέρονται.
Εάν παρ' όλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail προς αποκατάσταση.