Παρέμβαση κ. Χρήστου Κολοβού για διάσωση παραδοσιακού πηγαδιού στις Φυτείες.


Του κ. Χρήστου Κολοβού.
Ταξίαρχος ε.α - Δημοτικός Σύμβουλος Ξηρομέρου.

Πολλές φορές τονίζουμε την αναγκαιότητα του πολιτισμού στη ζωή μας. Πολιτισμός είναι το σύνολο των υλικών, πνευματικών, τεχνικών επιτευγμάτων και επιδόσεων, που είναι αποτέλεσμα των δημιουργικών δυνάμεων και των ικανοτήτων του ανθρώπου και που εκφράζεται ιστορικά στους τύπους και στις μορφές οργάνωσης και δράσης της κοινωνίας, καθώς και στη δημιουργία υλικών και πνευματικών αξιών.
Έχει άμεση σχέση με τη Παράδοση που είναι ό,τι αναπτύσσεται ιστορικά, μεταδίδεται και μεταβιβάζεται (στο πλαίσιο μιας ομάδας, κοινωνίας κτλ.) σχεδόν αναλλοίωτα, από τη μία γενιά στη άλλη, σε σχέση με συμπεριφορές, αντιλήψεις, ιδέες, έθιμα, δραστηριότητες, πρακτικές και τεχνικές.
Ο νομπελίστας ποιητής Γιώργος Σεφέρης, αναφέρει ότι: «Ένα μέρος του παρελθόντος μένει πάντα ζωντανό και αν καταφρονήσουμε τη ζωντάνια του, κινδυνεύουμε».
Όταν ένας ζωντανός οργανισμός - άνθρωπος ή κοινωνία - εξελίσσεται, δεν απορρίπτει ή δεν πρέπει να απορρίπτει τα προηγούμενα στάδια που έχει πλέον ξεπεράσει, αλλά να τα ενσωματώνει, διαφοροποιημένα και προσαρμοσμένα στην τρέχουσα κατάσταση και στις νέες απαιτήσεις και δεδομένα. Το σημερινό πρόβλημα των κοινωνιών και των λαών είναι ο κίνδυνος αλλοίωσης της πολιτιστικής ταυτότητας από το συνεχώς εξελισσόμενο ιστορικό γίγνεσθαι.
Στη θέση ΓΑΖΗ ΦΥΤΕΙΩΝ, βρίσκεται σε εξέλιξη η ανακατασκευή της οδού ΚΟΥΒΑΡΑΣ - ΜΠΑΜΠΙΝΗ.
Εκεί υπάρχουν από τον προηγούμενο αιώνα κάποια πηγάδια μεγαλοπρεπή τα οποία αντιστέκονται στα στοιχεία της φύσης και στην εγκατάλειψη από τον άνθρωπο που τα είχε κάποτε ανάγκη.
Εκατοντάδες συγχωριανών χρησιμοποίησαν αυτά τα πηγάδια για πόσιμο νερό ή για πότισμα των ζώων τους κλπ όταν ανθούσε η κτηνοτροφία σε όλη την ευρεία περιοχή. Αργότερα ήρθε το νερό στο χωριό, ιδρύθηκε και ο σύνδεσμος ύδρευσης κοινοτήτων Ξηρομέρου (ΣΥΚΞ) 1954, και τα πηγάδια σιγά σιγά εγκαταλείφτηκαν και αφέθηκαν στη τύχη τους. 
Η όδευση του δρόμου επηρεάζει ένα πηγάδι ,το καλύτερο διατηρητέο και το πιο ονομαστό. Μπήκαν τα μηχανήματα και γκρέμισαν το μισό πέτρινο «πεζούλι» προς τον δρόμο και ευτυχώς δεν γκρέμισαν τα «φιλιατρά» (πετρόχτιστο πάνω μέρος πηγαδιού για ασφάλεια ανθρώπων, ζώων και καθαρότητας ύδατος).
Φταίμε όλοι μας που δεν προλάβαμε, ή αδιαφορήσαμε και δεν ενεργήσαμε προ τετραμήνου, όταν άρχιζε η ανακατασκευή της οδού στη θέση αυτή.
Στις φωτογραφίες παρακάτω βλέπουμε την διαμορφωθείσα μέχρι τώρα κατάσταση. 
Απαιτείται και επιβάλλεται να έρθουμε σε επαφή με τους επιβλέποντες μηχανικούς, τους εργολάβους και τη Περιφέρεια, να δείξουν την απαιτούμενη ευαισθησία και προσοχή και να ενεργήσουν (εύκολο είναι), για την αποκατάσταση του πηγαδιού και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. 
Το πηγάδι αυτό είναι από τα «σήματα κατατεθέντα των Φυτειών, όπως είναι π.χ. ο ανεμόμυλος». Είναι εύκολη η παρέμβαση και μικρής οικονομικής επιβάρυνσης για ενσωμάτωση στο έργο. Μία λύση που παραθέτω και φαίνεται στις φωτογραφίες με πρόχειρη σχεδίαση, είναι η κατασκευή τοιχίου αντιστήριξης με πτερυγότοιχους και η επικάλυψη με φυσική πέτρα και η επισκευή- αναπαλαίωση του πηγαδιού. Ούτως η άλλως δεν έχει γίνει μεγάλη μέχρι στιγμής καταστροφή. Έτσι ούτε ο δρόμος θα έχει πρόβλημα αλλά και το πηγάδι θα στέκεται εκεί περήφανο να θυμίζει στους νεώτερους τη πολιτιστική ιστορία και παράδοση του τόπου μας.

Υ.Γ: Με την ευκαιρία αυτή προσκαλώ τον Πολιτιστικό σύλλογο «ΑΚΑΡΝΑΝΙΚΟ ΦΩΣ» καθώς επίσης τον σύλλογο αποδήμων Φυτειωτών «ΤΟ ΛΙΓΟΒΙΤΣΙ», και το σύλλογο αποδήμων Παπαδαταίων Ξηρομέρου «Ο ΑΓΙΟΣ Νικόλαος», να συνεργασθούμε, να καταγράψουμε και να προτείνουμε σε αρμόδιους φορείς, για πολιτιστικά παραδοσιακά και θρησκευτικά μνημεία ή αξιοθέατα της περιοχής, κάθε μορφή παρέμβασης για την αναπαλαίωση - διατήρηση - ανάδειξη και πολιτιστική τουριστική ή αγροτουριστική αξιοποίηση, εάν τούτο είναι δυνατόν.








1 σχόλιο:

  1. Θερμά συγχαρητήρια !
    Στον συνδημότης μας , Κύριο Χρήστο Κολοβό !
    Για το συνεχές ενδιαφέρον που δείχνει , για όλα τα θέματα που απασχολούν
    τους Δημότες του Δημου μας.
    Και όχι μόνο αυτό , αλλά ο κ. Κολοβός , έχει και παρουσία μέσα στα μπλόκ
    και μάλιστα συνδιαλέγεται και συζητάει ο άνθρωπος και αυτό βοηθάει
    στο να έχει και να αποκτά καλύτερη και σφαιρική αντίληψη , των διαφόρων θεμάτων , κάτι που δέν συνηθείζεται και τόσο απο διάφορους πολιτικούς και επιστήμονες διαφόρων ειδικοτήτων, που έτυχε να εκπροσωπούν την κοινωνία
    του Ξηρομέρου, και για την οποία υποτίθεται ότι αγωνίζονται να λύσουν τα
    προβλήματα της.
    Και μάλιστα σε ένα θέμα που συντάραξε συνειδήσεις - το θέμα των παιδαγωγών
    εργαζομένων στους παιδικούς σταθμούς του Δήμου μας- έλαβε θέση καθαρή
    γιατί απλούστατα ο κ. Κολοβός, έχει συνειδητοποιήσει τον πραγματικό ρόλο και την
    αποστολή , που θα πρέπει να έχουν οι πολιτικοί μας.
    Την προσφορά δηλαδή , στην κοινωνία και τίποτε άλλο.
    Σπύρος Ν. Γιαννέλης
    Αρχοντοχώρι

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Επίσης ΔΕΝ θα δημοσιεύονται σχόλια που δείχνουν φανερά ότι ο σχολιαστής δεν γνωρίζει καν το θέμα που σχολιάζει, έχει φανερά πλήρη άγνοια για το αντικείμενο της ανάρτησης και απλώς σχολιάζει για να δει το σχόλιο του να δημοσιεύεται και να αισθανθεί ο ίδιος ικανοποίηση.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Η Ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια για να πούμε αυτό που θέλουμε και να ασκήσουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας όλα τα πιο πάνω που αναφέρονται.
Εάν παρ' όλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail προς αποκατάσταση.